Pedagogika zabawy Klanza

W dzisiejszych czasach człowiek ma mało okazji do zabawy.

Szczególnie kiedy dorośnie. Ciągły pęd życia i natłok obowiązków sprawia, że mamy coraz mniej czasu na zabawę. A to właśnie przez zabawę jako dzieci poznawaliśmy świat. Naukowcy, pedagodzy, psycholodzy i behawioryści dokonali szeregu badań oraz dywagacji na temat tego w jaki sposób pokazywać dzieciom świat, aby mogły jak najwięcej się o nim nauczyć i doświadczyć go w pełni.

Pedagogika zabawy Klanza, została stworzona na podstawie obserwacji i pracy austriackich pedagogów i „Spielpedagogik”. Głównym zamysłem tej metody jest twierdzenie, iż, zabawa jest czynnością która daje nam przyjemność, wyzwala pokłady kreatywności skrywane w dzieciach, zaspokaja potrzeby bycia w grupie oraz stwarza mnóstwo okazji do poznawania otaczającego nas świata i stawiania mnóstwa pytań na drodze dziecka. Poznawanie odpowiedzi na te pytania rozwija wiedzę, emocje i sprawia że dziecko jest coraz bardziej ciekawe świata. Dzięki wystawianiu dzieci na nowe doświadczenia, każde z dzieci mimo że jest w grupie, indywidualnie rozwija siebie, poznając świat na swój sposób, rozwija również zdolności do integracji z innymi, gdyż zabawy te są prowadzone w grupach, co umacnia więzi pomiędzy dziećmi i buduje w nich .

Zadaniem pedagoga jest stwarzać jak najwięcej okazji do poznawania świata dla dzieci, oraz rozwiewać wszelkie ich wątpliwości jeżeli czegoś nie wiedzą.

Metodyka zabawy Klenza uczy dzieci stawiać pytania dotyczące tego co spotykają oraz zagłębiania się w to.  Dzięki specjalnie przygotowanym zabawom dzieci uczą się jak rozumieć otaczający nas świat, na jakiej zasadzie on działa, a dzięki przyjemności jakie dostarcza zabawa robią to w najefektywniejszy możliwy sposób.

Pedagogika zabawy , preferująca dużą aktywność poszczególnych członków grupy , jednocześnie wdraża ich do stosowania określonych zasad:
· dzieci same zgłaszają się do zabawy
· Porozumiewają się w różny sposób
· najważniejszą nagrodą za udział w zabawie jest samo wystawienie się na nowe doświadczenia, co stymuluje rozwój dzieci
· zabawy mają pobudzać różne zmysły, dzięki czemu one wszystkie mogą harmonicznie się rozwijać

Zabawy są konstruowane tak aby spełniały określone zadanie